ဟိႏၵဴဘာသာ
✤ ဟိႏၵဴ ဘာသာ ✤
----------------------
ဟိႏၵဴဘာသာသည္ ကမၻာ့သက္တမ္းအရင့္ဆုံး၊ သမိုင္းအရွည္ၾကာဆုံးေသာ ဘာသာတရားျဖစ္သည္။ သူ၏က်မ္းစာ မ်ားသည္ ဘီစီ ၃၀ဝ၀ ဝန္းက်င္ကပင္ လူတို႔၏ ကိုးကြယ္မွု က႑တြင္ ေနရာယူ ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆုံး ဘာသာတရား လည္းျဖစ္သည္။ ဟိႏၵဴဘာသာ ဝင္သူမ်ားသည္ ကိုယ့္ဘာသာကို သနာတနာဓမၼ (သသၤကရိုက္ - सनातन धर्म၊ ထာရဝဘာသာတရား) ေခၚသည္။
တည္ေထာင္သူ - ရွီးဝါး
စတင္ေပၚေပါက္ရာဌာန - အိႏိၵယျပည္
ဘာသာေရး၏အထြတ္အထိပ္ပုဂၢိဳလ္ - ျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀
ပဓာန က်မ္းဂန္ - ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၊ ဥပနိသွ်ဒ္က်မ္းမ်ား၊ ရာမာယန၊ မဟာဘာရတ၊ ဘဂ၀ဒ္ဂီတ
အေျခခံ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ား
------------------------------
ကမၻာေလာကႏွင့္ သတၲ၀ါမ်ားကို ျဗဟၼာက ဖန္ဆင္းသည္။ ဗိႆႏိုးက ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည္။ သိ၀က ဖ်က္ဆီးသည္။ ျဗဟၼၾကီး၏ ၾကင္ယာေတာ္က သူရႆတီ၊ ဗိႆႏိုး၏ ၾကင္ယာေတာ္က လကၡ်မီ၊ သိ၀၏ ၾကင္ယာေတာ္က ပဗၺတီ အသီးသီးတို႕ျဖစ္ၾကသည္။
ျဗဟၼာ ဆိုသည္မွာ ပရမအတၲပင္။ ပရမအတၲသည္ ကမၻာေလာကႏွင့္ သတၲ၀ါမ်ားကို ဖန္ဆင္းသည္။ ထိုေၾကာင့္ အတၲသည္ အရာတိုင္းတြင္ ပ်ံ႕ႏွံ႕လ်က္ တည္ရွိသည္။ ေလာကသည္ အတၲ၊ ေလာကသည္ ျဗဟၼာ၊ သတၲ၀ါသည္ အတၲ၊ သတၲ၀ါသည္ ျဗဟၼာ၊ ဓသင္သည္ အတၲျဖစ္၏၊
သင္သည္ ျဗဟၼာျဖစ္၏။ ဖန္ဆင္းရွင္ အတၲကို ပရမအတၲ၊ သတၲ၀ါတို႕ သႏၲာန္၌ တည္ေသာ အတၲကို ဇီ၀အတၲဟု ခြဲျခားရ၏။ (ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႕က အသက္၊ ၀ိညာဥ္ဟု ေခၚေသာ အရာကို ဟိႏၵဴက ဇီ၀အတၲဟု ေခၚျခင္းပင္။) အတၲသည္ အျမတ္ဆံုး ျဖစ္၏။ မပ်က္မစီး အျမဲ တည္၏။ သတၲ၀ါ ေသေသာ္လည္း အတၲက မပ်က္စီးဘဲ ေသေသာ သတၲ၀ါ၏ ခႏၶာကိုယ္မွ ထြက္ခြာ၍ ေနာက္ခႏၶာကိုယ္ တခုထဲသို႕ ကူးေျပာင္း တည္ေနကာ ေနာက္တဘ၀ စခန္းသြား၏။ ဤနည္းျဖင့္ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀ ကူးေျပာင္းကာ အတၲသည္ သံသရာ လည္ေန၏။
ယင္းသို႕ သံသရာ လည္ေနျခင္းမွာ အတၲကို ေလာဘ စေသာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ ကပ္ျငိေန၍ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ ေတြကို ျပဳေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထိုကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတို႕၏ အက်ိဳးကို ေနာက္ဘ၀၌ အတၲကပင္ ခံစား၏။ အတၲမွ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ စင္ၾကယ္သြားေစရန္ ဂဂၤါျမစ္ အတြင္း၌ ေရခ်ိဳးရ၏။ ဂဂၤါျမစ္သည္ ဟိမ၀ႏၲာေကလာသ ေတာင္ထိပ္တြင္ တရားထိုင္ေနသာ သိ၀နတ္မင္းႀကီး၏ ဆံထံုးမွစ၍ စီးဆင္းလာေသာေၾကာင့္ ျမတ္ေသာျမစ္ ျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္ ဂဂၤါျမစ္၌ ေရခ်ိဳးလွ်င္ ကိေလသာ စင္ၾကယ္၏။
ေယာဂ ေခၚသည့္ သမထ အလုပ္ကို အားထုတ္ျခင္းျဖင့္လည္း ကိေလသာကို စင္ၾကယ္ေစ၏။ ေယာဂ အက်င့္၏ စြမ္းအားျဖင့္ အတၲမွ ကိေလသာေတြ စင္ၾကယ္သြားေသာအခါ အတၲသည္ ျဖဴစင္ ေတာက္ေျပာင္လားၿပီးလွ်င္ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံေတြကို မၿပဳေတာ့သျဖင့္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္၍ ပရမအတၲႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းဆံုမိကာ ေမာကၡ(နိဗၺာန္)ကို ရသြား၏။
ေရွးကႏွင့္မတူေတာ့
----------------------
ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ အေျခခံခဲ့ေသာ ဟိႏၵဴ = ျဗဟၼဏ ဘာသာသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခတ္အဆက္ဆက္ကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရသျဖင့္ ယခုေခတ္ ဟိႏၵဴတို႕ ယံုၾကည္ ကုိးကြယ္ေသာ ဟိႏၵဴဘာသာသည္ ေ၀ဒေခတ္ ဘာသာတရားႏွင့္ အေတာ္ႀကီး ျခားနားေနၿပီ ျဖစ္၏။ ေ၀ဒေခတ္၌ ဣျႏၵ၊ အဂၢနိ၊ ၀႐ုဏ စေသာ နတ္တို႕အား ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္းကို အေလးေပး ထားေသာ္လည္း ဥပနိသွ်ဒ္ စေသာ ေနာက္ေပၚ ဘာသာေရး က်မ္းမ်ားက ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္းသည္ အေရးမႀကီး။ ျဗဟၼာ = အတၲကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ဖို႕သာ အေရးႀကီးေၾကာင္း၊ ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္း၊ ယဇ္သီခ်င္း ဆိုျခင္းျဖင့္ မြန္ျမတ္လွေသာ အတၲကို မေတြ႕ႏိုင္ မျမင္ႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပၾက၏။
ဘဂ၀ဒ္ဂီတ
-------------
မဟာဘာရတ၏ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ေသာ ဘဂ၀ဒ္ဂီတက်မ္း၌လည္း အတၲ၏ သေဘာ သဘာ၀ကို ပို၍ေပၚလြင္ေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ရွင္းလင္း ဖြင့္ဆိုထား၏။ အမႊန္းတင္ထား၏။ ထိုေၾကာင့္ ဘဂ၀ဒ္ဂီတ ကဗ်ာက်မ္းသည္ ယခုေခတ္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တို႕ အ႐ိုေသဆံုး အျမတ္ႏိုးဆံုး ဦးထိပ္ထက္ ပန္ဆင္ထားေသာ က်မ္းျဖစ္၏။
တစ္ဆူတည္းမွ ကိုယ္ပြါးသံုးဆူ
----------------------------------
ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀၊ ျဗဟၼာ တို႕သည္ အလြန္ႀကီး အေရးမပါၾက။ တလံုးတစည္း တည္းလည္း မဟုတ္ၾကေပ။ ခရစ္ေပၚၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း၄၀၀ခန္႕၌ ေပၚထြန္းလာေသာ ဂုတၲမင္းဆက္မွစ၍ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀၊ ျဗဟၼာ တို႕ကို တလံုးတစည္းတည္း ေပါင္းစည္း ကိုးကြယ္လာ႐ံုမွ်မက တဆူတည္းေသာ တန္ခိုးရွင္ ဘုရားႀကီး၏ ကိုယ္ပြါးသံုးဆူ ဟုပင္ ယံုၾကည္လာၾက၏။ လက္ဦးတြင္ ဖန္ဆင္းရွင္ ျဗဟၼာကို ပို၍ အေလးအျမတ္ထားရာမွ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျဖတ္သန္းလာရာက တျဖည္းျဖည္း ျဗဟၼာ၏ အခန္းက႑ ေမွးမွိန္လာကာ ဗိႆႏိုးကို အျမတ္ဆံုး ကိုးကြယ္လာၾက၏။ ရာမာယနက်မ္း ေပၚလာၿပီး ေနာက္၌မူ ဗိႆႏိုးသည္ လူ႕ေလာက အတြင္းသို႕ ဘုရား၀င္စား အျဖစ္ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ၀င္ကာ ေလာကအက်ိဳးကို ေဆာင္လာသည္အထိ ယံုၾကည္ၾက၏။
ဘုရား၀င္းစား အ၀တာရမ်ား
--------------------------------
ဗိႆႏိုး နတ္ဘုရား ၀င္းစားေသာ ဘုရား၀င္စား = အ၀တာရ ၉ ဦးရွိ၏။ တစ္ဦးမွာ ရာမ ျဖစ္၏။ ေဂါတမဗုဒၶ ကိုလည္း န၀မ အ၀တာရ ဟု ဟိႏၵဴတို႕က ယူဆၾက၏။ ရံဖန္ရံခါ ဗိႆႏိုး ဘုရားသည္ ငါးအျဖစ္၊ ၀က္အျဖစ္၊ လိပ္အျဖစ္၊ မႏုသီဟ = လူျခေသၤ့ အျဖစ္ျဖင့္ ၀င္စားကာ ေလာကကို ကယ္တင္၏။ မဟာဘာရတ က်မ္းတြင္ ကရစ္ရွနား အျဖစ္ ၀င္စားၿပီးလွ်င္ အဇၨဳနႏွင့္ ယုဓိဌိလ တို႕၏ စစ္ပြဲ၌ ေသြးရင္းသားရင္းခ်င္း သတ္ျဖတ္ရမည္ ျဖစ္၍ စစ္မတိုက္ခ်င္ေသာ အဇၨဳနကို ဗိႆႏိုး၀င္စားေသာ ကရစ္ရွနား ဘုရားက စစ္ရထား ေမာင္းေပးရင္း အတၲအေျခခံကာ စစ္တရားေဟာခဲ့၏။ ထိုတရား ေဒသနာေတာ္သည္ပင္ ဘဂ၀ဒ္ဂီ တပိဋကတ္ေတာ္ အျဖစ္ျဖင့္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တို႕၏ ဦးထိပ္ထက္သို႕ ေရာက္လာျခင္းျဖစ္၏။
မေျပာင္းလဲေသးေသာ တရား
----------------------------------
ေ၀ဒေခတ္မွ အေျခခံခဲ့ေသာ ဘာသာေရး အယူအဆ အမ်ားအျပား ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ္လည္း ထိုေခတ္မွစ၍ ယေန႕ထိ မေျပာင္းလဲေသးေသာ အယူအဆ တစ္ခုကား ရွိပါေသးသည္။ ယင္းမွာ ဇာတ္၀ါဒပင္ျဖစ္၏။
ဤ အမ်ိဳးဇာတ္ အနိမ့္အျမင့္ ခြဲျခားသည့္ ၀ါဒသည္ ျဗဟၼဏ = ဟိႏၵဴဘာသာ မွတပါး တျခားမည္သည့္ ဘာသာတရားမွာမွ် မရွိေပ။ ဤဇာတ္ ခြဲျခားေရး၀ါဒမွာ ဟိႏၵဴဘာသာ၏ ထူျခားေသာ လကၡဏာတစ္ရပ္ ျဖစ္ေပသည္။ ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ လူကို ျဗဟၼဏ၊ ခတၲိယ၊ ေ၀ႆ၊ သုဒၵ ဟု အမ်ိဳးဇာတ္ ေလးပါး ခြဲျခားထား၏။ ျဗဟၼဏ = ပုဏၰားမ်ိဳးသည္ ျဗဟၼာ၏ ခံတြင္းမွ ဖြား၍ အျမတ္ဆံုး ျဖစ္သည္ဟုဆို၏။
ခတိၲယ = မင္းမ်ိဳးသည္ လက္ေမာင္းမွ ဖြား၏။ ေ၀ႆ = ကုန္သည္ လယ္လုပ္မ်ိဳးသည္ ေပါင္မွ ဖြား၏။ သုဒၵ = အမႈိက္သိမ္းသမား ဖိနပ္ခ်ဳပ္သမား စေသာ လူဆင္းရဲမ်ိဳးသည္ ျဗဟၼာ၏ ေျခဖ၀ါးမွ ဖြားေသာေၾကာင့္ အနိမ့္ဆံုး အယုတ္ဆံုး ဇာတ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ဇာတ္ျမင့္သူက နိမ့္သူကို ႏွိမ္၏။ အထင္ေသး၏။ လူမႈဆက္ဆံေရး ဘာတစ္ခုမွ မလုပ္။ ဇာတ္နိမ့္သူကို ျမင္ေတြ႕ေနရ တာသည္ပင္ အမဂၤလာႀကီး ျဖစ္ေန၏။ သူေတာင္းစား မာတဂၤကို ျမင္ရ၍ ဒိဌမဂၤလိကာ အမဂၤလာ ျဖစ္သြားသျဖင့္ ေခါင္းေလွ်ာ္ပစ္၊ ေရခ်ိဳးပစ္ကာ မဂၤလာသစ္ တင္လိုက္ရ၏။
ယခုေခတ္တြင္မူ ဇာတ္ ၄ မ်ိဳး မကေတာ့ဘဲ အမ်ိဳးဇာတ္ေပါင္း ၂၀၀၀ခန္႕ ရွိေနၿပီဟု သိရသည္။ Outcasts, Untouchables ေခၚသည့္ မထိေကာင္းေသာ ဇာတ္မဲ့မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ဤဇာတ္မဲ့တို႕ကို ဇာတ္ရွိ ဇာတ္ျမင့္တို႕က မေတာ္တဆ ထိမိလွ်င္ ထိမိသူမွာ သနသြားသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။
Credit: original writer
ဗဟုသုတေက်းရြာ
credit : Knowledge Village KV
============================✤ ဟိန္ဒူ ဘာသာ ✤
တည္ေထာင္သူ - ရွီးဝါး
စတင္ေပၚေပါက္ရာဌာန - အိႏိၵယျပည္
ဘာသာေရး၏အထြတ္အထိပ္ပုဂၢိဳလ္ - ျဗဟၼာ၊ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀
ပဓာန က်မ္းဂန္ - ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၊ ဥပနိသွ်ဒ္က်မ္းမ်ား၊ ရာမာယန၊ မဟာဘာရတ၊ ဘဂ၀ဒ္ဂီတ
အေျခခံ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ား
------------------------------
ကမၻာေလာကႏွင့္ သတၲ၀ါမ်ားကို ျဗဟၼာက ဖန္ဆင္းသည္။ ဗိႆႏိုးက ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည္။ သိ၀က ဖ်က္ဆီးသည္။ ျဗဟၼၾကီး၏ ၾကင္ယာေတာ္က သူရႆတီ၊ ဗိႆႏိုး၏ ၾကင္ယာေတာ္က လကၡ်မီ၊ သိ၀၏ ၾကင္ယာေတာ္က ပဗၺတီ အသီးသီးတို႕ျဖစ္ၾကသည္။
ျဗဟၼာ ဆိုသည္မွာ ပရမအတၲပင္။ ပရမအတၲသည္ ကမၻာေလာကႏွင့္ သတၲ၀ါမ်ားကို ဖန္ဆင္းသည္။ ထိုေၾကာင့္ အတၲသည္ အရာတိုင္းတြင္ ပ်ံ႕ႏွံ႕လ်က္ တည္ရွိသည္။ ေလာကသည္ အတၲ၊ ေလာကသည္ ျဗဟၼာ၊ သတၲ၀ါသည္ အတၲ၊ သတၲ၀ါသည္ ျဗဟၼာ၊ ဓသင္သည္ အတၲျဖစ္၏၊
သင္သည္ ျဗဟၼာျဖစ္၏။ ဖန္ဆင္းရွင္ အတၲကို ပရမအတၲ၊ သတၲ၀ါတို႕ သႏၲာန္၌ တည္ေသာ အတၲကို ဇီ၀အတၲဟု ခြဲျခားရ၏။ (ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႕က အသက္၊ ၀ိညာဥ္ဟု ေခၚေသာ အရာကို ဟိႏၵဴက ဇီ၀အတၲဟု ေခၚျခင္းပင္။) အတၲသည္ အျမတ္ဆံုး ျဖစ္၏။ မပ်က္မစီး အျမဲ တည္၏။ သတၲ၀ါ ေသေသာ္လည္း အတၲက မပ်က္စီးဘဲ ေသေသာ သတၲ၀ါ၏ ခႏၶာကိုယ္မွ ထြက္ခြာ၍ ေနာက္ခႏၶာကိုယ္ တခုထဲသို႕ ကူးေျပာင္း တည္ေနကာ ေနာက္တဘ၀ စခန္းသြား၏။ ဤနည္းျဖင့္ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀ ကူးေျပာင္းကာ အတၲသည္ သံသရာ လည္ေန၏။
ယင္းသို႕ သံသရာ လည္ေနျခင္းမွာ အတၲကို ေလာဘ စေသာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ ကပ္ျငိေန၍ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ ေတြကို ျပဳေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထိုကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတို႕၏ အက်ိဳးကို ေနာက္ဘ၀၌ အတၲကပင္ ခံစား၏။ အတၲမွ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ စင္ၾကယ္သြားေစရန္ ဂဂၤါျမစ္ အတြင္း၌ ေရခ်ိဳးရ၏။ ဂဂၤါျမစ္သည္ ဟိမ၀ႏၲာေကလာသ ေတာင္ထိပ္တြင္ တရားထိုင္ေနသာ သိ၀နတ္မင္းႀကီး၏ ဆံထံုးမွစ၍ စီးဆင္းလာေသာေၾကာင့္ ျမတ္ေသာျမစ္ ျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္ ဂဂၤါျမစ္၌ ေရခ်ိဳးလွ်င္ ကိေလသာ စင္ၾကယ္၏။
ေယာဂ ေခၚသည့္ သမထ အလုပ္ကို အားထုတ္ျခင္းျဖင့္လည္း ကိေလသာကို စင္ၾကယ္ေစ၏။ ေယာဂ အက်င့္၏ စြမ္းအားျဖင့္ အတၲမွ ကိေလသာေတြ စင္ၾကယ္သြားေသာအခါ အတၲသည္ ျဖဴစင္ ေတာက္ေျပာင္လားၿပီးလွ်င္ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံေတြကို မၿပဳေတာ့သျဖင့္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္၍ ပရမအတၲႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းဆံုမိကာ ေမာကၡ(နိဗၺာန္)ကို ရသြား၏။
ေရွးကႏွင့္မတူေတာ့
----------------------
ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ အေျခခံခဲ့ေသာ ဟိႏၵဴ = ျဗဟၼဏ ဘာသာသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခတ္အဆက္ဆက္ကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရသျဖင့္ ယခုေခတ္ ဟိႏၵဴတို႕ ယံုၾကည္ ကုိးကြယ္ေသာ ဟိႏၵဴဘာသာသည္ ေ၀ဒေခတ္ ဘာသာတရားႏွင့္ အေတာ္ႀကီး ျခားနားေနၿပီ ျဖစ္၏။ ေ၀ဒေခတ္၌ ဣျႏၵ၊ အဂၢနိ၊ ၀႐ုဏ စေသာ နတ္တို႕အား ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္းကို အေလးေပး ထားေသာ္လည္း ဥပနိသွ်ဒ္ စေသာ ေနာက္ေပၚ ဘာသာေရး က်မ္းမ်ားက ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္းသည္ အေရးမႀကီး။ ျဗဟၼာ = အတၲကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ဖို႕သာ အေရးႀကီးေၾကာင္း၊ ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ဂါထာရြတ္ျခင္း၊ ယဇ္သီခ်င္း ဆိုျခင္းျဖင့္ မြန္ျမတ္လွေသာ အတၲကို မေတြ႕ႏိုင္ မျမင္ႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပၾက၏။
ဘဂ၀ဒ္ဂီတ
-------------
မဟာဘာရတ၏ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ေသာ ဘဂ၀ဒ္ဂီတက်မ္း၌လည္း အတၲ၏ သေဘာ သဘာ၀ကို ပို၍ေပၚလြင္ေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ရွင္းလင္း ဖြင့္ဆိုထား၏။ အမႊန္းတင္ထား၏။ ထိုေၾကာင့္ ဘဂ၀ဒ္ဂီတ ကဗ်ာက်မ္းသည္ ယခုေခတ္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တို႕ အ႐ိုေသဆံုး အျမတ္ႏိုးဆံုး ဦးထိပ္ထက္ ပန္ဆင္ထားေသာ က်မ္းျဖစ္၏။
တစ္ဆူတည္းမွ ကိုယ္ပြါးသံုးဆူ
----------------------------------
ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀၊ ျဗဟၼာ တို႕သည္ အလြန္ႀကီး အေရးမပါၾက။ တလံုးတစည္း တည္းလည္း မဟုတ္ၾကေပ။ ခရစ္ေပၚၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း၄၀၀ခန္႕၌ ေပၚထြန္းလာေသာ ဂုတၲမင္းဆက္မွစ၍ ဗိႆႏိုး၊ သိ၀၊ ျဗဟၼာ တို႕ကို တလံုးတစည္းတည္း ေပါင္းစည္း ကိုးကြယ္လာ႐ံုမွ်မက တဆူတည္းေသာ တန္ခိုးရွင္ ဘုရားႀကီး၏ ကိုယ္ပြါးသံုးဆူ ဟုပင္ ယံုၾကည္လာၾက၏။ လက္ဦးတြင္ ဖန္ဆင္းရွင္ ျဗဟၼာကို ပို၍ အေလးအျမတ္ထားရာမွ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျဖတ္သန္းလာရာက တျဖည္းျဖည္း ျဗဟၼာ၏ အခန္းက႑ ေမွးမွိန္လာကာ ဗိႆႏိုးကို အျမတ္ဆံုး ကိုးကြယ္လာၾက၏။ ရာမာယနက်မ္း ေပၚလာၿပီး ေနာက္၌မူ ဗိႆႏိုးသည္ လူ႕ေလာက အတြင္းသို႕ ဘုရား၀င္စား အျဖစ္ အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ၀င္ကာ ေလာကအက်ိဳးကို ေဆာင္လာသည္အထိ ယံုၾကည္ၾက၏။
ဘုရား၀င္းစား အ၀တာရမ်ား
--------------------------------
ဗိႆႏိုး နတ္ဘုရား ၀င္းစားေသာ ဘုရား၀င္စား = အ၀တာရ ၉ ဦးရွိ၏။ တစ္ဦးမွာ ရာမ ျဖစ္၏။ ေဂါတမဗုဒၶ ကိုလည္း န၀မ အ၀တာရ ဟု ဟိႏၵဴတို႕က ယူဆၾက၏။ ရံဖန္ရံခါ ဗိႆႏိုး ဘုရားသည္ ငါးအျဖစ္၊ ၀က္အျဖစ္၊ လိပ္အျဖစ္၊ မႏုသီဟ = လူျခေသၤ့ အျဖစ္ျဖင့္ ၀င္စားကာ ေလာကကို ကယ္တင္၏။ မဟာဘာရတ က်မ္းတြင္ ကရစ္ရွနား အျဖစ္ ၀င္စားၿပီးလွ်င္ အဇၨဳနႏွင့္ ယုဓိဌိလ တို႕၏ စစ္ပြဲ၌ ေသြးရင္းသားရင္းခ်င္း သတ္ျဖတ္ရမည္ ျဖစ္၍ စစ္မတိုက္ခ်င္ေသာ အဇၨဳနကို ဗိႆႏိုး၀င္စားေသာ ကရစ္ရွနား ဘုရားက စစ္ရထား ေမာင္းေပးရင္း အတၲအေျခခံကာ စစ္တရားေဟာခဲ့၏။ ထိုတရား ေဒသနာေတာ္သည္ပင္ ဘဂ၀ဒ္ဂီ တပိဋကတ္ေတာ္ အျဖစ္ျဖင့္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တို႕၏ ဦးထိပ္ထက္သို႕ ေရာက္လာျခင္းျဖစ္၏။
မေျပာင္းလဲေသးေသာ တရား
----------------------------------
ေ၀ဒေခတ္မွ အေျခခံခဲ့ေသာ ဘာသာေရး အယူအဆ အမ်ားအျပား ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ္လည္း ထိုေခတ္မွစ၍ ယေန႕ထိ မေျပာင္းလဲေသးေသာ အယူအဆ တစ္ခုကား ရွိပါေသးသည္။ ယင္းမွာ ဇာတ္၀ါဒပင္ျဖစ္၏။
ဤ အမ်ိဳးဇာတ္ အနိမ့္အျမင့္ ခြဲျခားသည့္ ၀ါဒသည္ ျဗဟၼဏ = ဟိႏၵဴဘာသာ မွတပါး တျခားမည္သည့္ ဘာသာတရားမွာမွ် မရွိေပ။ ဤဇာတ္ ခြဲျခားေရး၀ါဒမွာ ဟိႏၵဴဘာသာ၏ ထူျခားေသာ လကၡဏာတစ္ရပ္ ျဖစ္ေပသည္။ ေ၀ဒက်မ္းမ်ား၌ လူကို ျဗဟၼဏ၊ ခတၲိယ၊ ေ၀ႆ၊ သုဒၵ ဟု အမ်ိဳးဇာတ္ ေလးပါး ခြဲျခားထား၏။ ျဗဟၼဏ = ပုဏၰားမ်ိဳးသည္ ျဗဟၼာ၏ ခံတြင္းမွ ဖြား၍ အျမတ္ဆံုး ျဖစ္သည္ဟုဆို၏။
ခတိၲယ = မင္းမ်ိဳးသည္ လက္ေမာင္းမွ ဖြား၏။ ေ၀ႆ = ကုန္သည္ လယ္လုပ္မ်ိဳးသည္ ေပါင္မွ ဖြား၏။ သုဒၵ = အမႈိက္သိမ္းသမား ဖိနပ္ခ်ဳပ္သမား စေသာ လူဆင္းရဲမ်ိဳးသည္ ျဗဟၼာ၏ ေျခဖ၀ါးမွ ဖြားေသာေၾကာင့္ အနိမ့္ဆံုး အယုတ္ဆံုး ဇာတ္ ျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ဇာတ္ျမင့္သူက နိမ့္သူကို ႏွိမ္၏။ အထင္ေသး၏။ လူမႈဆက္ဆံေရး ဘာတစ္ခုမွ မလုပ္။ ဇာတ္နိမ့္သူကို ျမင္ေတြ႕ေနရ တာသည္ပင္ အမဂၤလာႀကီး ျဖစ္ေန၏။ သူေတာင္းစား မာတဂၤကို ျမင္ရ၍ ဒိဌမဂၤလိကာ အမဂၤလာ ျဖစ္သြားသျဖင့္ ေခါင္းေလွ်ာ္ပစ္၊ ေရခ်ိဳးပစ္ကာ မဂၤလာသစ္ တင္လိုက္ရ၏။
ယခုေခတ္တြင္မူ ဇာတ္ ၄ မ်ိဳး မကေတာ့ဘဲ အမ်ိဳးဇာတ္ေပါင္း ၂၀၀၀ခန္႕ ရွိေနၿပီဟု သိရသည္။ Outcasts, Untouchables ေခၚသည့္ မထိေကာင္းေသာ ဇာတ္မဲ့မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ဤဇာတ္မဲ့တို႕ကို ဇာတ္ရွိ ဇာတ္ျမင့္တို႕က မေတာ္တဆ ထိမိလွ်င္ ထိမိသူမွာ သနသြားသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။
Credit: original writer
ဗဟုသုတေက်းရြာ
credit : Knowledge Village KV
============================✤ ဟိန္ဒူ ဘာသာ ✤
-----------------------
ဟိန္ဒူဘာသာသည် ကမ္ဘာ့သက်တမ်းအရင့်ဆုံး၊ သမိုင်းအရှည်ကြာဆုံးသော ဘာသာတရားဖြစ်သည်။ သူ၏ကျမ်းစာ များသည် ဘီစီ ၃၀ဝ၀ ဝန်းကျင်ကပင် လူတို့၏ ကိုးကွယ်မှု ကဏ္ဍတွင် နေရာယူ ခဲ့ပြီးဖြစ်သည်။ အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏ အကြီးဆုံး ဘာသာတရား လည်းဖြစ်သည်။ ဟိန္ဒူဘာသာ ဝင်သူများသည် ကိုယ့်ဘာသာကို သနာတနာဓမ္မ (သင်္သကရိုက် - सनातन धर्म၊ ထာရဝဘာသာတရား) ခေါ်သည်။
တည်ထောင်သူ - ရှီးဝါး
စတင်ပေါ်ပေါက်ရာဌာန - အိန္ဒိယပြည်
ဘာသာရေး၏အထွတ်အထိပ်ပုဂ္ဂိုလ် - ဗြဟ္မာ၊ ဗိဿနိုး၊ သိဝ
ပဓာန ကျမ်းဂန် - ဝေဒကျမ်းများ၊ ဥပနိသျှဒ်ကျမ်းများ၊ ရာမာယန၊ မဟာဘာရတ၊ ဘဂဝဒ်ဂီတ
အခြေခံ ယုံကြည်ချက်များ
------------------------------
ကမ္ဘာလောကနှင့် သတ္တဝါများကို ဗြဟ္မာက ဖန်ဆင်းသည်။ ဗိဿနိုးက ကာကွယ်စောင့်ရှောက်သည်။ သိဝက ဖျက်ဆီးသည်။ ဗြဟ္မကြီး၏ ကြင်ယာတော်က သူရဿတီ၊ ဗိဿနိုး၏ ကြင်ယာတော်က လက္ချမီ၊ သိဝ၏ ကြင်ယာတော်က ပဗ္ဗတီ အသီးသီးတို့ဖြစ်ကြသည်။
ဗြဟ္မာ ဆိုသည်မှာ ပရမအတ္တပင်။ ပရမအတ္တသည် ကမ္ဘာလောကနှင့် သတ္တဝါများကို ဖန်ဆင်းသည်။ ထိုကြောင့် အတ္တသည် အရာတိုင်းတွင် ပျံ့နှံ့လျက် တည်ရှိသည်။ လောကသည် အတ္တ၊ လောကသည် ဗြဟ္မာ၊ သတ္တဝါသည် အတ္တ၊ သတ္တဝါသည် ဗြဟ္မာ၊ ဓသင်သည် အတ္တဖြစ်၏၊
သင်သည် ဗြဟ္မာဖြစ်၏။ ဖန်ဆင်းရှင် အတ္တကို ပရမအတ္တ၊ သတ္တဝါတို့ သန္တာန်၌ တည်သော အတ္တကို ဇီဝအတ္တဟု ခွဲခြားရ၏။ (မြန်မာလူမျိုးတို့က အသက်၊ ဝိညာဉ်ဟု ခေါ်သော အရာကို ဟိန္ဒူက ဇီဝအတ္တဟု ခေါ်ခြင်းပင်။) အတ္တသည် အမြတ်ဆုံး ဖြစ်၏။ မပျက်မစီး အမြဲ တည်၏။ သတ္တဝါ သေသော်လည်း အတ္တက မပျက်စီးဘဲ သေသော သတ္တဝါ၏ ခန္ဓာကိုယ်မှ ထွက်ခွာ၍ နောက်ခန္ဓာကိုယ် တခုထဲသို့ ကူးပြောင်း တည်နေကာ နောက်တဘ၀ စခန်းသွား၏။ ဤနည်းဖြင့် တစ်ဘဝပြီး တစ်ဘ၀ ကူးပြောင်းကာ အတ္တသည် သံသရာ လည်နေ၏။
ယင်းသို့ သံသရာ လည်နေခြင်းမှာ အတ္တကို လောဘ စသော ကိလေသာ အညစ်အကြေးတွေ ကပ်ငြိနေ၍ ကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံ တွေကို ပြုနေသောကြောင့် ဖြစ်၏။ ထိုကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံတို့၏ အကျိုးကို နောက်ဘဝ၌ အတ္တကပင် ခံစား၏။ အတ္တမှ ကိလေသာ အညစ်အကြေးတွေ စင်ကြယ်သွားစေရန် ဂင်္ဂါမြစ် အတွင်း၌ ရေချိုးရ၏။ ဂင်္ဂါမြစ်သည် ဟိမဝန္တာကေလာသ တောင်ထိပ်တွင် တရားထိုင်နေသာ သိဝနတ်မင်းကြီး၏ ဆံထုံးမှစ၍ စီးဆင်းလာသောကြောင့် မြတ်သောမြစ် ဖြစ်၏။ ထိုကြောင့် ဂင်္ဂါမြစ်၌ ရေချိုးလျှင် ကိလေသာ စင်ကြယ်၏။
ယောဂ ခေါ်သည့် သမထ အလုပ်ကို အားထုတ်ခြင်းဖြင့်လည်း ကိလေသာကို စင်ကြယ်စေ၏။ ယောဂ အကျင့်၏ စွမ်းအားဖြင့် အတ္တမှ ကိလေသာတွေ စင်ကြယ်သွားသောအခါ အတ္တသည် ဖြူစင် တောက်ပြောင်လားပြီးလျှင် ကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံတွေကို မပြုတော့သဖြင့် သံသရာမှ လွတ်မြောက်၍ ပရမအတ္တနှင့် ပြန်လည်ပေါင်းဆုံမိကာ မောက္ခ(နိဗ္ဗာန်)ကို ရသွား၏။
ရှေးကနှင့်မတူတော့
----------------------
ဝေဒကျမ်းများ၌ အခြေခံခဲ့သော ဟိန္ဒူ = ဗြဟ္မဏ ဘာသာသည် နှစ်ပေါင်းများစွာ ခေတ်အဆက်ဆက်ကို ဖြတ်သန်းလာခဲ့ရသဖြင့် ယခုခေတ် ဟိန္ဒူတို့ ယုံကြည် ကိုးကွယ်သော ဟိန္ဒူဘာသာသည် ဝေဒခေတ် ဘာသာတရားနှင့် အတော်ကြီး ခြားနားနေပြီ ဖြစ်၏။ ဝေဒခေတ်၌ ဣန္ဒြ၊ အဂ္ဂနိ၊ ဝရုဏ စသော နတ်တို့အား ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်းကို အလေးပေး ထားသော်လည်း ဥပနိသျှဒ် စသော နောက်ပေါ် ဘာသာရေး ကျမ်းများက ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်းသည် အရေးမကြီး။ ဗြဟ္မာ = အတ္တကို မြင်အောင် ကြည့်နိုင်ဖို့သာ အရေးကြီးကြောင်း၊ ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်း၊ ယဇ်သီချင်း ဆိုခြင်းဖြင့် မွန်မြတ်လှသော အတ္တကို မတွေ့နိုင် မမြင်နိုင်ကြောင်း ဖော်ပြကြ၏။
ဘဂဝဒ်ဂီတ
-------------
မဟာဘာရတ၏ အစိတ်အပိုင်း ဖြစ်သော ဘဂဝဒ်ဂီတကျမ်း၌လည်း အတ္တ၏ သဘော သဘာဝကို ပို၍ပေါ်လွင်အောင် နည်းအမျိုးမျိုးဖြင့် ရှင်းလင်း ဖွင့်ဆိုထား၏။ အမွှန်းတင်ထား၏။ ထိုကြောင့် ဘဂဝဒ်ဂီတ ကဗျာကျမ်းသည် ယခုခေတ် ဟိန္ဒူဘာသာဝင်တို့ အရိုသေဆုံး အမြတ်နိုးဆုံး ဦးထိပ်ထက် ပန်ဆင်ထားသော ကျမ်းဖြစ်၏။
တစ်ဆူတည်းမှ ကိုယ်ပွါးသုံးဆူ
----------------------------------
ဝေဒကျမ်းများ၌ ဗိဿနိုး၊ သိဝ၊ ဗြဟ္မာ တို့သည် အလွန်ကြီး အရေးမပါကြ။ တလုံးတစည်း တည်းလည်း မဟုတ်ကြပေ။ ခရစ်ပေါ်ပြီးနောက် နှစ်ပေါင်း၄၀၀ခန့်၌ ပေါ်ထွန်းလာသော ဂုတ္တမင်းဆက်မှစ၍ ဗိဿနိုး၊ သိဝ၊ ဗြဟ္မာ တို့ကို တလုံးတစည်းတည်း ပေါင်းစည်း ကိုးကွယ်လာရုံမျှမက တဆူတည်းသော တန်ခိုးရှင် ဘုရားကြီး၏ ကိုယ်ပွါးသုံးဆူ ဟုပင် ယုံကြည်လာကြ၏။ လက်ဦးတွင် ဖန်ဆင်းရှင် ဗြဟ္မာကို ပို၍ အလေးအမြတ်ထားရာမှ ခေတ်အဆက်ဆက် ဖြတ်သန်းလာရာက တဖြည်းဖြည်း ဗြဟ္မာ၏ အခန်းကဏ္ဍ မှေးမှိန်လာကာ ဗိဿနိုးကို အမြတ်ဆုံး ကိုးကွယ်လာကြ၏။ ရာမာယနကျမ်း ပေါ်လာပြီး နောက်၌မူ ဗိဿနိုးသည် လူ့လောက အတွင်းသို့ ဘုရားဝင်စား အဖြစ် အသွင်အမျိုးမျိုးဖြင့် ဝင်ကာ လောကအကျိုးကို ဆောင်လာသည်အထိ ယုံကြည်ကြ၏။
ဘုရားဝင်းစား အဝတာရများ
--------------------------------
ဗိဿနိုး နတ်ဘုရား ဝင်းစားသော ဘုရားဝင်စား = အဝတာရ ၉ ဦးရှိ၏။ တစ်ဦးမှာ ရာမ ဖြစ်၏။ ဂေါတမဗုဒ္ဓ ကိုလည်း နဝမ အဝတာရ ဟု ဟိန္ဒူတို့က ယူဆကြ၏။ ရံဖန်ရံခါ ဗိဿနိုး ဘုရားသည် ငါးအဖြစ်၊ ဝက်အဖြစ်၊ လိပ်အဖြစ်၊ မနုသီဟ = လူခြင်္သေ့ အဖြစ်ဖြင့် ဝင်စားကာ လောကကို ကယ်တင်၏။ မဟာဘာရတ ကျမ်းတွင် ကရစ်ရှနား အဖြစ် ဝင်စားပြီးလျှင် အဇ္ဇုနနှင့် ယုဓိဌိလ တို့၏ စစ်ပွဲ၌ သွေးရင်းသားရင်းချင်း သတ်ဖြတ်ရမည် ဖြစ်၍ စစ်မတိုက်ချင်သော အဇ္ဇုနကို ဗိဿနိုးဝင်စားသော ကရစ်ရှနား ဘုရားက စစ်ရထား မောင်းပေးရင်း အတ္တအခြေခံကာ စစ်တရားဟောခဲ့၏။ ထိုတရား ဒေသနာတော်သည်ပင် ဘဂဝဒ်ဂီ တပိဋကတ်တော် အဖြစ်ဖြင့် ဟိန္ဒူဘာသာဝင်တို့၏ ဦးထိပ်ထက်သို့ ရောက်လာခြင်းဖြစ်၏။
မပြောင်းလဲသေးသော တရား
----------------------------------
ဝေဒခေတ်မှ အခြေခံခဲ့သော ဘာသာရေး အယူအဆ အများအပြား ပြောင်းလဲခဲ့သော်လည်း ထိုခေတ်မှစ၍ ယနေ့ထိ မပြောင်းလဲသေးသော အယူအဆ တစ်ခုကား ရှိပါသေးသည်။ ယင်းမှာ ဇာတ်ဝါဒပင်ဖြစ်၏။
ဤ အမျိုးဇာတ် အနိမ့်အမြင့် ခွဲခြားသည့် ဝါဒသည် ဗြဟ္မဏ = ဟိန္ဒူဘာသာ မှတပါး တခြားမည်သည့် ဘာသာတရားမှာမျှ မရှိပေ။ ဤဇာတ် ခွဲခြားရေးဝါဒမှာ ဟိန္ဒူဘာသာ၏ ထူခြားသော လက္ခဏာတစ်ရပ် ဖြစ်ပေသည်။ ဝေဒကျမ်းများ၌ လူကို ဗြဟ္မဏ၊ ခတ္တိယ၊ ဝေဿ၊ သုဒ္ဒ ဟု အမျိုးဇာတ် လေးပါး ခွဲခြားထား၏။ ဗြဟ္မဏ = ပုဏ္ဏားမျိုးသည် ဗြဟ္မာ၏ ခံတွင်းမှ ဖွား၍ အမြတ်ဆုံး ဖြစ်သည်ဟုဆို၏။
ခတ္တိယ = မင်းမျိုးသည် လက်မောင်းမှ ဖွား၏။ ဝေဿ = ကုန်သည် လယ်လုပ်မျိုးသည် ပေါင်မှ ဖွား၏။ သုဒ္ဒ = အမှိုက်သိမ်းသမား ဖိနပ်ချုပ်သမား စသော လူဆင်းရဲမျိုးသည် ဗြဟ္မာ၏ ခြေဖဝါးမှ ဖွားသောကြောင့် အနိမ့်ဆုံး အယုတ်ဆုံး ဇာတ် ဖြစ်သည်ဟု ဆို၏။ ဇာတ်မြင့်သူက နိမ့်သူကို နှိမ်၏။ အထင်သေး၏။ လူမှုဆက်ဆံရေး ဘာတစ်ခုမှ မလုပ်။ ဇာတ်နိမ့်သူကို မြင်တွေ့နေရ တာသည်ပင် အမင်္ဂလာကြီး ဖြစ်နေ၏။ သူတောင်းစား မာတင်္ဂကို မြင်ရ၍ ဒိဌမင်္ဂလိကာ အမင်္ဂလာ ဖြစ်သွားသဖြင့် ခေါင်းလျှော်ပစ်၊ ရေချိုးပစ်ကာ မင်္ဂလာသစ် တင်လိုက်ရ၏။
ယခုခေတ်တွင်မူ ဇာတ် ၄ မျိုး မကတော့ဘဲ အမျိုးဇာတ်ပေါင်း ၂၀၀၀ခန့် ရှိနေပြီဟု သိရသည်။ Outcasts, Untouchables ခေါ်သည့် မထိကောင်းသော ဇာတ်မဲ့များလည်း ရှိသေးသည်။ ဤဇာတ်မဲ့တို့ကို ဇာတ်ရှိ ဇာတ်မြင့်တို့က မတော်တဆ ထိမိလျှင် ထိမိသူမှာ သနသွားသည်ဟု ယုံကြည်ကြသည်။
Credit: original writer
ဗဟုသုတကျေးရွာ
credit : Knowledge Village KV
ဟိန္ဒူဘာသာသည် ကမ္ဘာ့သက်တမ်းအရင့်ဆုံး၊ သမိုင်းအရှည်ကြာဆုံးသော ဘာသာတရားဖြစ်သည်။ သူ၏ကျမ်းစာ များသည် ဘီစီ ၃၀ဝ၀ ဝန်းကျင်ကပင် လူတို့၏ ကိုးကွယ်မှု ကဏ္ဍတွင် နေရာယူ ခဲ့ပြီးဖြစ်သည်။ အိန္ဒိယနိုင်ငံ၏ အကြီးဆုံး ဘာသာတရား လည်းဖြစ်သည်။ ဟိန္ဒူဘာသာ ဝင်သူများသည် ကိုယ့်ဘာသာကို သနာတနာဓမ္မ (သင်္သကရိုက် - सनातन धर्म၊ ထာရဝဘာသာတရား) ခေါ်သည်။
တည်ထောင်သူ - ရှီးဝါး
စတင်ပေါ်ပေါက်ရာဌာန - အိန္ဒိယပြည်
ဘာသာရေး၏အထွတ်အထိပ်ပုဂ္ဂိုလ် - ဗြဟ္မာ၊ ဗိဿနိုး၊ သိဝ
ပဓာန ကျမ်းဂန် - ဝေဒကျမ်းများ၊ ဥပနိသျှဒ်ကျမ်းများ၊ ရာမာယန၊ မဟာဘာရတ၊ ဘဂဝဒ်ဂီတ
အခြေခံ ယုံကြည်ချက်များ
------------------------------
ကမ္ဘာလောကနှင့် သတ္တဝါများကို ဗြဟ္မာက ဖန်ဆင်းသည်။ ဗိဿနိုးက ကာကွယ်စောင့်ရှောက်သည်။ သိဝက ဖျက်ဆီးသည်။ ဗြဟ္မကြီး၏ ကြင်ယာတော်က သူရဿတီ၊ ဗိဿနိုး၏ ကြင်ယာတော်က လက္ချမီ၊ သိဝ၏ ကြင်ယာတော်က ပဗ္ဗတီ အသီးသီးတို့ဖြစ်ကြသည်။
ဗြဟ္မာ ဆိုသည်မှာ ပရမအတ္တပင်။ ပရမအတ္တသည် ကမ္ဘာလောကနှင့် သတ္တဝါများကို ဖန်ဆင်းသည်။ ထိုကြောင့် အတ္တသည် အရာတိုင်းတွင် ပျံ့နှံ့လျက် တည်ရှိသည်။ လောကသည် အတ္တ၊ လောကသည် ဗြဟ္မာ၊ သတ္တဝါသည် အတ္တ၊ သတ္တဝါသည် ဗြဟ္မာ၊ ဓသင်သည် အတ္တဖြစ်၏၊
သင်သည် ဗြဟ္မာဖြစ်၏။ ဖန်ဆင်းရှင် အတ္တကို ပရမအတ္တ၊ သတ္တဝါတို့ သန္တာန်၌ တည်သော အတ္တကို ဇီဝအတ္တဟု ခွဲခြားရ၏။ (မြန်မာလူမျိုးတို့က အသက်၊ ဝိညာဉ်ဟု ခေါ်သော အရာကို ဟိန္ဒူက ဇီဝအတ္တဟု ခေါ်ခြင်းပင်။) အတ္တသည် အမြတ်ဆုံး ဖြစ်၏။ မပျက်မစီး အမြဲ တည်၏။ သတ္တဝါ သေသော်လည်း အတ္တက မပျက်စီးဘဲ သေသော သတ္တဝါ၏ ခန္ဓာကိုယ်မှ ထွက်ခွာ၍ နောက်ခန္ဓာကိုယ် တခုထဲသို့ ကူးပြောင်း တည်နေကာ နောက်တဘ၀ စခန်းသွား၏။ ဤနည်းဖြင့် တစ်ဘဝပြီး တစ်ဘ၀ ကူးပြောင်းကာ အတ္တသည် သံသရာ လည်နေ၏။
ယင်းသို့ သံသရာ လည်နေခြင်းမှာ အတ္တကို လောဘ စသော ကိလေသာ အညစ်အကြေးတွေ ကပ်ငြိနေ၍ ကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံ တွေကို ပြုနေသောကြောင့် ဖြစ်၏။ ထိုကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံတို့၏ အကျိုးကို နောက်ဘဝ၌ အတ္တကပင် ခံစား၏။ အတ္တမှ ကိလေသာ အညစ်အကြေးတွေ စင်ကြယ်သွားစေရန် ဂင်္ဂါမြစ် အတွင်း၌ ရေချိုးရ၏။ ဂင်္ဂါမြစ်သည် ဟိမဝန္တာကေလာသ တောင်ထိပ်တွင် တရားထိုင်နေသာ သိဝနတ်မင်းကြီး၏ ဆံထုံးမှစ၍ စီးဆင်းလာသောကြောင့် မြတ်သောမြစ် ဖြစ်၏။ ထိုကြောင့် ဂင်္ဂါမြစ်၌ ရေချိုးလျှင် ကိလေသာ စင်ကြယ်၏။
ယောဂ ခေါ်သည့် သမထ အလုပ်ကို အားထုတ်ခြင်းဖြင့်လည်း ကိလေသာကို စင်ကြယ်စေ၏။ ယောဂ အကျင့်၏ စွမ်းအားဖြင့် အတ္တမှ ကိလေသာတွေ စင်ကြယ်သွားသောအခါ အတ္တသည် ဖြူစင် တောက်ပြောင်လားပြီးလျှင် ကုသိုလ်ကံ အကုသိုလ်ကံတွေကို မပြုတော့သဖြင့် သံသရာမှ လွတ်မြောက်၍ ပရမအတ္တနှင့် ပြန်လည်ပေါင်းဆုံမိကာ မောက္ခ(နိဗ္ဗာန်)ကို ရသွား၏။
ရှေးကနှင့်မတူတော့
----------------------
ဝေဒကျမ်းများ၌ အခြေခံခဲ့သော ဟိန္ဒူ = ဗြဟ္မဏ ဘာသာသည် နှစ်ပေါင်းများစွာ ခေတ်အဆက်ဆက်ကို ဖြတ်သန်းလာခဲ့ရသဖြင့် ယခုခေတ် ဟိန္ဒူတို့ ယုံကြည် ကိုးကွယ်သော ဟိန္ဒူဘာသာသည် ဝေဒခေတ် ဘာသာတရားနှင့် အတော်ကြီး ခြားနားနေပြီ ဖြစ်၏။ ဝေဒခေတ်၌ ဣန္ဒြ၊ အဂ္ဂနိ၊ ဝရုဏ စသော နတ်တို့အား ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်းကို အလေးပေး ထားသော်လည်း ဥပနိသျှဒ် စသော နောက်ပေါ် ဘာသာရေး ကျမ်းများက ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်းသည် အရေးမကြီး။ ဗြဟ္မာ = အတ္တကို မြင်အောင် ကြည့်နိုင်ဖို့သာ အရေးကြီးကြောင်း၊ ယဇ်ပူဇော်ခြင်း၊ ဂါထာရွတ်ခြင်း၊ ယဇ်သီချင်း ဆိုခြင်းဖြင့် မွန်မြတ်လှသော အတ္တကို မတွေ့နိုင် မမြင်နိုင်ကြောင်း ဖော်ပြကြ၏။
ဘဂဝဒ်ဂီတ
-------------
မဟာဘာရတ၏ အစိတ်အပိုင်း ဖြစ်သော ဘဂဝဒ်ဂီတကျမ်း၌လည်း အတ္တ၏ သဘော သဘာဝကို ပို၍ပေါ်လွင်အောင် နည်းအမျိုးမျိုးဖြင့် ရှင်းလင်း ဖွင့်ဆိုထား၏။ အမွှန်းတင်ထား၏။ ထိုကြောင့် ဘဂဝဒ်ဂီတ ကဗျာကျမ်းသည် ယခုခေတ် ဟိန္ဒူဘာသာဝင်တို့ အရိုသေဆုံး အမြတ်နိုးဆုံး ဦးထိပ်ထက် ပန်ဆင်ထားသော ကျမ်းဖြစ်၏။
တစ်ဆူတည်းမှ ကိုယ်ပွါးသုံးဆူ
----------------------------------
ဝေဒကျမ်းများ၌ ဗိဿနိုး၊ သိဝ၊ ဗြဟ္မာ တို့သည် အလွန်ကြီး အရေးမပါကြ။ တလုံးတစည်း တည်းလည်း မဟုတ်ကြပေ။ ခရစ်ပေါ်ပြီးနောက် နှစ်ပေါင်း၄၀၀ခန့်၌ ပေါ်ထွန်းလာသော ဂုတ္တမင်းဆက်မှစ၍ ဗိဿနိုး၊ သိဝ၊ ဗြဟ္မာ တို့ကို တလုံးတစည်းတည်း ပေါင်းစည်း ကိုးကွယ်လာရုံမျှမက တဆူတည်းသော တန်ခိုးရှင် ဘုရားကြီး၏ ကိုယ်ပွါးသုံးဆူ ဟုပင် ယုံကြည်လာကြ၏။ လက်ဦးတွင် ဖန်ဆင်းရှင် ဗြဟ္မာကို ပို၍ အလေးအမြတ်ထားရာမှ ခေတ်အဆက်ဆက် ဖြတ်သန်းလာရာက တဖြည်းဖြည်း ဗြဟ္မာ၏ အခန်းကဏ္ဍ မှေးမှိန်လာကာ ဗိဿနိုးကို အမြတ်ဆုံး ကိုးကွယ်လာကြ၏။ ရာမာယနကျမ်း ပေါ်လာပြီး နောက်၌မူ ဗိဿနိုးသည် လူ့လောက အတွင်းသို့ ဘုရားဝင်စား အဖြစ် အသွင်အမျိုးမျိုးဖြင့် ဝင်ကာ လောကအကျိုးကို ဆောင်လာသည်အထိ ယုံကြည်ကြ၏။
ဘုရားဝင်းစား အဝတာရများ
--------------------------------
ဗိဿနိုး နတ်ဘုရား ဝင်းစားသော ဘုရားဝင်စား = အဝတာရ ၉ ဦးရှိ၏။ တစ်ဦးမှာ ရာမ ဖြစ်၏။ ဂေါတမဗုဒ္ဓ ကိုလည်း နဝမ အဝတာရ ဟု ဟိန္ဒူတို့က ယူဆကြ၏။ ရံဖန်ရံခါ ဗိဿနိုး ဘုရားသည် ငါးအဖြစ်၊ ဝက်အဖြစ်၊ လိပ်အဖြစ်၊ မနုသီဟ = လူခြင်္သေ့ အဖြစ်ဖြင့် ဝင်စားကာ လောကကို ကယ်တင်၏။ မဟာဘာရတ ကျမ်းတွင် ကရစ်ရှနား အဖြစ် ဝင်စားပြီးလျှင် အဇ္ဇုနနှင့် ယုဓိဌိလ တို့၏ စစ်ပွဲ၌ သွေးရင်းသားရင်းချင်း သတ်ဖြတ်ရမည် ဖြစ်၍ စစ်မတိုက်ချင်သော အဇ္ဇုနကို ဗိဿနိုးဝင်စားသော ကရစ်ရှနား ဘုရားက စစ်ရထား မောင်းပေးရင်း အတ္တအခြေခံကာ စစ်တရားဟောခဲ့၏။ ထိုတရား ဒေသနာတော်သည်ပင် ဘဂဝဒ်ဂီ တပိဋကတ်တော် အဖြစ်ဖြင့် ဟိန္ဒူဘာသာဝင်တို့၏ ဦးထိပ်ထက်သို့ ရောက်လာခြင်းဖြစ်၏။
မပြောင်းလဲသေးသော တရား
----------------------------------
ဝေဒခေတ်မှ အခြေခံခဲ့သော ဘာသာရေး အယူအဆ အများအပြား ပြောင်းလဲခဲ့သော်လည်း ထိုခေတ်မှစ၍ ယနေ့ထိ မပြောင်းလဲသေးသော အယူအဆ တစ်ခုကား ရှိပါသေးသည်။ ယင်းမှာ ဇာတ်ဝါဒပင်ဖြစ်၏။
ဤ အမျိုးဇာတ် အနိမ့်အမြင့် ခွဲခြားသည့် ဝါဒသည် ဗြဟ္မဏ = ဟိန္ဒူဘာသာ မှတပါး တခြားမည်သည့် ဘာသာတရားမှာမျှ မရှိပေ။ ဤဇာတ် ခွဲခြားရေးဝါဒမှာ ဟိန္ဒူဘာသာ၏ ထူခြားသော လက္ခဏာတစ်ရပ် ဖြစ်ပေသည်။ ဝေဒကျမ်းများ၌ လူကို ဗြဟ္မဏ၊ ခတ္တိယ၊ ဝေဿ၊ သုဒ္ဒ ဟု အမျိုးဇာတ် လေးပါး ခွဲခြားထား၏။ ဗြဟ္မဏ = ပုဏ္ဏားမျိုးသည် ဗြဟ္မာ၏ ခံတွင်းမှ ဖွား၍ အမြတ်ဆုံး ဖြစ်သည်ဟုဆို၏။
ခတ္တိယ = မင်းမျိုးသည် လက်မောင်းမှ ဖွား၏။ ဝေဿ = ကုန်သည် လယ်လုပ်မျိုးသည် ပေါင်မှ ဖွား၏။ သုဒ္ဒ = အမှိုက်သိမ်းသမား ဖိနပ်ချုပ်သမား စသော လူဆင်းရဲမျိုးသည် ဗြဟ္မာ၏ ခြေဖဝါးမှ ဖွားသောကြောင့် အနိမ့်ဆုံး အယုတ်ဆုံး ဇာတ် ဖြစ်သည်ဟု ဆို၏။ ဇာတ်မြင့်သူက နိမ့်သူကို နှိမ်၏။ အထင်သေး၏။ လူမှုဆက်ဆံရေး ဘာတစ်ခုမှ မလုပ်။ ဇာတ်နိမ့်သူကို မြင်တွေ့နေရ တာသည်ပင် အမင်္ဂလာကြီး ဖြစ်နေ၏။ သူတောင်းစား မာတင်္ဂကို မြင်ရ၍ ဒိဌမင်္ဂလိကာ အမင်္ဂလာ ဖြစ်သွားသဖြင့် ခေါင်းလျှော်ပစ်၊ ရေချိုးပစ်ကာ မင်္ဂလာသစ် တင်လိုက်ရ၏။
ယခုခေတ်တွင်မူ ဇာတ် ၄ မျိုး မကတော့ဘဲ အမျိုးဇာတ်ပေါင်း ၂၀၀၀ခန့် ရှိနေပြီဟု သိရသည်။ Outcasts, Untouchables ခေါ်သည့် မထိကောင်းသော ဇာတ်မဲ့များလည်း ရှိသေးသည်။ ဤဇာတ်မဲ့တို့ကို ဇာတ်ရှိ ဇာတ်မြင့်တို့က မတော်တဆ ထိမိလျှင် ထိမိသူမှာ သနသွားသည်ဟု ယုံကြည်ကြသည်။
Credit: original writer
ဗဟုသုတကျေးရွာ
credit : Knowledge Village KV
No comments:
Post a Comment